Hiking di Bukit Berekeh

October 09, 2023

Bismillah.

Awal semester haritu aku and the gang were too bored with our single life. Jadi Anas called me up one day and asked if I wanna go hiking. Destinasi yang dipersetujui pada awalnya ialah Gunung Kerunai, salah satu gunung yang memberikan pemandangan sangat indah di atas puncak. Aku setuju ja, sebab tak pernah hike lagi Gunung Kerunai.

Tapi malangnya plan Kerunai terpaksa cancel sebab nak naik Kerunai perlu menggunakan kenderaan 4x4. Dan tentunya pendakian Kerunai turut memerlukan hiking guide because none of us have experienced hiking there so we don't know the route and also we were worried about our safety issue.

Jadi destinasi hiking terpaksa ditukar kepada Bukit Berekeh. Walaupun pendakian Bukit Berekeh turut dilakukan pada waktu malam (3 pagi to be more accurate), tapi tak menjadi masalah kerana aku dan Ainul dah pernah mendaki Berekeh sebelum ni. So there is no problem about safety/route etc.

Jadi bersiap-siaplah kami berempat yang terdiri daripada aku, Ainul, Anas dan Sofea. Kami memulakan perjalanan dari kampus lebih kurang jam 12.30 malam, dan tiba di Orang Asli One Stop Centre (OAOSC) lebih kurang jam 2 pagi.

Kat OAOSC tu memang selesa. Ada tempat parking, tandas dan surau. Kebersihan pun memang tiptop. Korang tak perlu risau.

Selepas ambil wuduk, siapkan kelengkapan dan lain-lain, maka berjalanlah kami berempat dari OAOSC ke titik mula pendakian. Kami akan solat Subuh di atas sana, dan untuk memudahkan, kami akan jaga wuduk.

Bukit Berekeh

Panjang: 5.3km
Bilangan peak: 5
Purata tempoh masa: 2 jam 15 minit

Jejak pendakian ialah agak mencabar untuk beginner especially yang tak buat training. Banyak jalan naik/turun bukit dan kawasan curam.
Recommended untuk mendaki dalam kumpulan dan ada pendaki lelaki untuk kumpulan perempuan.

Kami tiba di puncak pada pukul 5 pagi. Terus kitorang hamparkan tikar getah dan berbaring sambil menunggu sunrise. Jangan risau kalau korang berada dalam kumpulan kecil sebab kat atas sana tu nanti akan penuh dengan kumpulan-kumpulan lain.

Ni masa nak turun. Matahari dah naik jadi sangatlah cantik kalau nak ambil gambar.

Nampak tak bukit-bukit kat belakang sana? Itulah yang kitorang daki pada waktu malam. Tak sangka jauh jugak sebenarnya.

If you are a beginner in hiking, I would suggest to do:
*brief walk every day a week before
*do a lot of exercises sebab nanti takut terkehel kaki, tak larat pastu pitam etc

Kelengkapan yang perlu dibawa:
Headlamp (PERLU sebab jalan gelap tak nampak pape)
Air
Makanan ringan
Spray for ankle kalau takut terseliuh kaki. Member aku haritu pernah terseliuh kaki. Naya mat nak habiskan pendakian.

By the way, aku tak suggest group **girls only** sahaja yang naik. Sekurang-kurangnya heret la member lelaki korang atau bayar hiking guide for your safety. Bahaya sebenarnya kalau perempuan je yang naik tapi sebab kitorang berempat memang perangai sekor-sekor macam jantan jadi tak ada hal. Alhamdulillah Tuhan jaga.

Anyway, rating is 5/5 stars! Definitely recommended for those who want to bathe in the refreshing sunlight and drown in the beauty of nature! Plus it's free hehe